کشتارگاه
سازمان پزشکی قانونی کشور آمار کشتهها و مصدومین تصادفات رانندگی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۸ را توی سایتش به صورت فایل پیدیاف گذاشته است.پی دی اف آمار گذاشتن سازمانهای دولتی توی ایران را درک نمیکنم. آمارهای منتشرشده از تصادفات هم آمارهای جزئینگری نیستند. بعضی آمارهای دههی ۸۰ به تفکیک درونشهری و برونشهری و جادههای روستایی و شهری هم منتشر شدهاند. اما آمارهای دههی ۹۰ فقط بر اساس جنسیت و استان منتشر شدهاند و خیلی آمار خاصی نیستند که برای به دردسر افتادن افراد فضول آنها را پی دی اف منتشر میکنند.
عامل تصادف چه بوده؟ راننده؟ جاده؟ خودرو؟ ویژگیهای کشتهشدهها چه بوده؟ هرم سنیشان چگونه بوده؟ محل مرگشان کجا بوده؟ در صحنهی تصادف؟ حین حمل به بیمارستان؟ در بیمارستان؟ ماه مرگ چه بوده؟ کشتهشده رانندهی مقصر بوده یا رانندهی غیرمقصر یا عابرپیاده یا سرنشین؟ مجروحین قطع نخاعی و مرگ مغزی چند نفر بودهاند؟ مدل خودروهای کشتهشدگان چه بوده؟ چه نوع جادههایی کشتههای بیشتری دادهاند؟ و جزئیات بسیاری که میتوانند توصیفگر وضعیت تصادفات رانندگی در ایران باشند، در این آمارها وجود ندارد.
اما همین آمارهای پی دی اف هم بعضی حقایق را بیان میکنند.
طی یک کار طاقتفرسا آمارهای چند ساله را از پیدیاف وارد اکسل کردم. این اکسل را اگر کسی خواست در اختیارش هم میگذارم.
اکثر کشتهها و مجروحین تصادفات رانندگی در ایران مردها هستند. طی چند سال اخیر معمولا حدود ۷۸ درصد کشتههای تصادفات مرد بودهاند و ۲۲ درصد زنها، با حدود یکی دو درصد بالاپایین در این نسبت. نسبت به کشتهها در بین مجروحین زنها سهمشان بیشتر است. معمولا حدود ۷۱درصد مجروحین تصادفات مردها هستند و زنها ۲۸ تا ۲۹ درصد مجروحین را تشکیل میدهند.
از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ تعداد کل کشتههای تصادف رانندگی در ایران روندی کاهشی داشت. در سال ۱۳۸۴ حدود ۲۸هزار نفر در ایران به خاطر تصادف مرده بودند. این تعداد در سال ۱۳۹۵ به حدود ۱۶هزار نفر رسید. اما از سال ۱۳۹۵ به این طرف دوباره تعداد کشتههای جادهای در ایران رو به افزایش گذاشته. طوری که در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۷هزار نفر در ایران بر اثر تصادف مردند. چرایی این افزایش را واقعا نمیدانم و فرضیههای زیادی را میشود مطرح کرد.
اما تعداد مجروحین تصادفات رانندگی در ایران هیچ گاه روندی کاهشی نداشته و با تقریب میشود گفت همواره سیر صعودی داشته. تعداد مجروحین تصادفات رانندگی در ایران نجومی است. در سال ۱۳۹۷ تعداد مجروحین تصادفات رانندگی در ایران به عدد ۳۰۷هزار نفر در یک سال رسید. ۳۰۷ هزار نفر برابر با درصد معناداری از جمعیت خیلی از کشورها میشود. درد داستان اینجاست که این افراد آثار تصادف را تا آخر عمر به دوش میکشند. اگر بخواهیم کمی اغراق کنیم، از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۷ به صورت تجمعی ۴میلیون و ۵۰۰هزار نفر مجروح تصادفات رانندگی شدند. کمی مغالطه است. ممکن است برخی افراد چند بار مجروح شده باشند. اما عدد متوسط سالانه ۳۰۰هزار نفر مجروح تصادفات رانندگی عدد خیلی وحشتناکی است.
در مورد جنسیت مجروحین، نکتهی عجیب سیر صعودی زنهاست. تعداد زنها سال به سال در بین مجروحین رانندگی دارد افزایش پیدا میکند. نمودار مردها افت و خیز دارد. اما زنها صعودی دارند زیاد میشوند. دلیلش هر چه باشد، نگرانکننده است.
در مورد کشتههای رانندگی نمودار مردها و زنها شبیه هم هست.
آمارهای سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ سازمان پزشکی قانونی به تفکیک ماههای سال بود. عددهای آن چند سال را که کنار هم گذاشتم دیدم روند کشتههای تصادفات رانندگی طی آن چند سال یکسان بوده و با احتمال زیادی میگویم روند سالهای بعدی هم همین بوده: از ماه اردیبهشت تا شهریور تعداد کشتهها زیاد و زیادتر میشوند. شهریور ماه کشتار ایرانیها به دست خودشان است. طی آن سالها در هر روز از ماه شهریور ۸۵ نفر کشته میشدند. این رقم در این سالها هم همین حدود است. روزی ۸۰ نفر کشتهی تصادفات رانندگی... دی و بهمن کمکشتهترین ماههای سال هستند: به طور متوسط روزی ۴۸ نفر!
آمارهای ده ماههی سال ۱۳۹۸ هم به تفکیک استان منتشر شدهاند. در نگاه اول استان تهران بیشترین کشته را دارد. اما به نظرم این نگاه غلط بود. با استفاده از دادههای سایت دادههای ایرانیان تعداد کشتهها و مجروحین هر استان را تقسیم بر جمعیت هر استان کردم تا سرانهی کشته و مجروح تصادفات رانندگی را در بیاورم.
نتیجه عجیب شد. همان طور که حدس میزدم استان تهران نسبت به جمعیتش کمترین سرانهی کشتهی رانندگی را داشت. در عوض استانهای ترانزیتی به مقصد یا مبدأ تهران مثل سمنان و مرکزی که سر راه مقصدهای گوناگون شرق و غرب هستند بیشترین تصادفات مرگآسا را داشتند. به ازای هر ۱۰هزار نفر در این استانها ۳.۵ کشته داشتند. خراسان جنوبی و جادههای کویریاش خوراک مرگ و میرند و بعد هم استانهای درگیر با پدیدهی قاچاق و شوتی: سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر.
در مورد مجروحین تصادفات رانندگی باز هم استانهای ترانزیتی به مقصد و مبدأ تهران که سر راه مقصدهای شرق و غرب و جنوباند (سمنان، قم، لرستان و زنجان) بیشترین سرانهی مجروح را داشتند. در استان سمنان به ازای هر ۱۰۰۰نفر ۷ نفر مجروح تصادفات رانندگی بودند. تهران باز هم سرانهی مجروحین تصادفات رانندگیاش بین استانهای ایران کم بود. عجیب اینجا بود: بعضی استانهایی که بیشترین سرانه کشته را داشتند، سرانه مجروحینشان کمترین بود. در استانهایی چون سیستان و بلوچستان و بوشهر معمولا اگر کسی تصادف کند میمیرد و از هستی ساقط میشود. مجروح و مصدوم شدن کمتر پیش میآید!
- ۲ نظر
- ۲۳ اسفند ۹۸ ، ۲۱:۵۸
- ۳۸۵ نمایش