سپهرداد

Hurtling through the dark night

سپهرداد

Hurtling through the dark night

سپهرداد

دارم نگاه می‌کنم. و چیز‌ها در من می‌روید. در این روز ابری چه روشنم و چه تاریک. همه‌ی رودهای جهان و همه‌ی فاضلاب‌های جهان به من می‌ریزد. به من که با هیچ پر می‌شوم. خاک انباشته از حقیقت است. دیگر چشم‌های من جا ندارد... چشم‌های ما کوچک نیست. زیبایی و زشتی کرانه ندارند...
@
قبل‌ها زیر عنوان وبلاگ می‌نوشتم: «می‌نویسم، پس بیشتر هستم». روزگاری بود که بودن و بیشتر بودن را خیلی دوست می‌داشتم. ولی گذشت. حقیقت عظیم لاتفاوت بودن بودنم و نبودنم من را به ولایت هوا فرستاد. اینکه حالا باز هم دارم می‌نویسم دیگر نه برای بودن و نه برای بیشتر بودن بلکه فقط برای عادت است.
@
ما همانی می‌شویم که پی در پی تکرار می‌کنیم؛ بنابراین فضیلت فعل نیست عادت است.
@
پیاده روی را دوست دارم. آدم‌ها را دوست دارم. برای خودم قانون‌های الکی ساختن را دوست دارم و به طرز غم انگیزی معمولی هستم...
@
و مرد آنگاه آگاه شود که نبشتن گیرد و بداند که پهنای کار چیست.
@
جاده. مسافر. سربازِ پنج صبح. دانشجوی ترم صفری. دختری که چشم هایش نمی درخشد. اندوه. نفرت. عشق. از همین‌ها...
@@@
هیچ گونه ثباتی در موضوعات و سبک نوشته‌های این وبلاگ وجود ندارد.
@@@
ستون پایین:
پیوندهای روزانه، معمولا لینک سایر نوشته‌های من است در سایت‌ها و مطبوعات و خبرگزاری‌ها و...
کتاب‌بازی، آخرین کتاب‌هایی است که خوانده‌ام به همراه نمره و شرح کوچکی که در سایت گودریدز روی‌شان می‌نویسم.
پایین کتاب‌بازی، دوچرخه‌سواری‌های من است و آخرین مسیرهایی که رکاب زده‌ام و در نرم‌آفزار استراوا ثبت کرده‌ام.
بقیه‌ی ستون‌ها هم آرشیو سپهرداد است در این سالیانی که رفته بر باد.

ایمیل: peyman_hagh47@yahoo.com
کانال تلگرام: https://t.me/sepehrdad_channel

بایگانی

لعنت بر نیوجرسی ها

شنبه, ۱ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۳۶ ق.ظ

شب یلدا را رفتیم خانه‌ی خاله در قزوین. شب قبلش (شب جمعه) ساعت 11 از تهران راه افتادیم و ساعت 1:30 رسیدیم. فردا صبحش وزیر راه و شهرسازی هم آمد قزوین. آمد که نیوجرسی اتوبان قزوین تهران را افتتاح کند و لعنت خدا بر این نیوجرسی‌ها و بر این ساخت‌وسازهایشان. لعنت بر آن افتتاحشان. بخورد توی سرشان.

در درجه‌ی اول دلیل شخصی دارد. ولی دلیل غیرشخصی هم دارد... روزگاری بین دو گارد ریل اتوبان فاصله‌ای بود که می‌توانستند تویش درخت بکارند. تویش بوته بکارند. تویش خار بکارند اصلاً. می‌کاشتند هم یک زمانی. یعنی بعد از عوارضی قزوین تا میدان غریبکش هنوز هم فضای بین دو مسیر رفت‌وبرگشت خار و بوته و درخت و سبزی و طبیعت دارد. ولی حالا تمام آن فضا را برداشته‌اند، نیوجرسی‌های زشت گذاشته‌اند و مثلاً عرض اتوبان را زیاد کرده‌اند. لعنتی‌ها... درخت معنا دارد. درخت زندگی می‌بخشد. سبزی یک موجود ارزشش ده‌ها برابر بتن و آهن و آسفالت است. به‌جای گند زدن به طبیعت و وجود طبیعت بنزین را گران کنید تا این‌قدر ملت ماشین سوار نشوند.

اما دلیل شخصی‌اش: همین نیوجرسی‌های تازه و ساخت شخماتیک شان پریشب شیشه‌ی کیومیزو را به فنا داد. نیوجرسی‌ها را کاشته‌اند. اما کناره‌ی اتوبان پر شده است از سنگ‌های ریزودرشت جابه‌جایی و کاشتن نیوجرسی‌ها. عدل شانس ما پریشب یک تریلی کله خراب از لاین دو پیچید توی لاین سرعت. قشنگ پیچید جلوی من. اعصابش از کند رفتن اتوبوس جلویی‌اش سر رفت و کله‌خر بازی درآورد. اتوبوسه هم جلویش یک مینی‌بوس بود و مینی‌بوس پشت یک تریلی دیگر گیر کرده بود و... آمدن تریلی توی لاین سبقت (120 تا سرعت گرفته بود) و پهن‌پیکر بودنش همانا و سنگ درشتی که از کناره‌ی یک نیوجرسی جابه‌جا شد و رفت لای چرخ‌های تریلی و بعد به پرواز درآمد سمت کیومیزوی من همانا. شیشه‌ی ماشینم شکست. تریلی کله خراب رفت توی لاین خودش و من ماندم و اعصاب خرابی که از چنین ضرری بر من تحمیل شده.

گند می‌زنند به جاده و اتوبان، تو بیا برای من از فواید نیوجرسی و پهن شدن اتوبان و اذیت نکردن نور ماشین های لاین مخالف و این ها بگو. برای من این ها هیچ کدام فایده نیستند. برای من جاده ای که سراسرش درخت باشد فایده است. گند زده اند. حداقل جای گند ‌هایشان را پاک هم نمی‌کنند...

 

نظرات (۴)

  • رضا کیانی
  • سلام برادر.... راست و دروغش به گردن راوی ولی من یه جایی خوندم که اون گارد ریلهای آهنی رو جوری محاسبه کرده بودند که وقتی ماشین بهش برخورد کرد از دو تا چیز جلوگیری بکنه اول چپ شدن ماشین و دوم کموه کردنش به داخل اتوبان.. یعنی یه  جوری خم می شن که ماشین رو توی خودشون نگه بدارند
    نیوجرسی برعکس عمل می کنه.... هم امکان داره ماشین رو چپ بکنه و هم به احتمال زیاد برش می گردونه دوباره داخل اتوبان تا ماشین پشت سری ها هم بخورن بهش.....
    اسم ش هم خیلی جالبه...نیوجرسی
    پاسخ:
    منطقیه این حرف.
    فکر کنم حساب اینم کردن. قزوین تهران اتوبانیه که تعداد زیادی تصادف تو لاین سبقتش اتفاق میفته و کل گاردریل هاش به این خاطر کج و ماوج بودن و هزینه بازسازی بالا. نیوجرسی راحته. از جاش یه کوچولو تکون میخوره. خراب نمیشه.
  • رضا کیانی
  • سلام... اگر اون ادعای بالا رو صادق فرض کنیم (چون تخصص من نیست نمی تونم اظهار نظر کنم) اینکه این دوستان به جای گارد ریل فلزی نیوجرسی نصب می کنند یعنی اینکه دست آخر هزینه ی مردم رو در زمان تصادف چند برابر کنند به نفع جیب خودشون
    پاسخ:
    سلام
    این یه مقاله ست در مورد مقایسه ی گاردیل ها و نیوجرسی ها: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25003970
    (گاردریل ها برای ماشین های سواری ایمنی بیشتری دارند و کشته های کمتری رو می دن. اما نیوجرسی ها برای ماشین های سنگین بالای 10 تن تاب آوری دارند.)
    البته من حرفم اصلا مبنای علمی نداشت. تمیزکاری بعد از اجرای یه پروژه خیلی مهمه. من از این که اون پیمانکار لعنتی کارشو تمیز نکرده بود دچار زیان شدم.
  • رضا کیانی
  • سلام برادر ... می دونم از تخصص شما خارجه ولی اگر ممکن هست می خواهم نظر و تحلیل شما رو درباره ی مذاکرات طالبان و ایران که فعلا در جریان هست بدونم
    پاسخ:
    سلام
    خب ایران چند ماهه داره از طالبان توی افغانستان به صورت عملیاتی حمایت می کنه. ولی علنی نمی کرد. سوتی می دادها. خمپاره ها و بمب های ساخت ایران سوتی بودن. حمایتش هم از جنس به دردسر انداختن آمریکاست. اگر دقت کنید هم توی این چند ماهه رسانه های ایران به هیچ وجه خبر منفی در مورد طالبان کار نکردن و کار نمی کنن. کشتارهای طالبان توی ایالت های هزاره نشین افغانستان اصلا توی ایران بازتاب نداشت.
    حقیقت اینه که طالبان از نظر ایدئولوژیک با جمهوری اسلامی ایران اشتراک های زیادی داره. عربستان که به کل تغییر رویکرد داده و احتمالا دیگه از طالبان حمایت نمی کنه. طالبان محصول ایدئولوژی عربستانه. ولی حالا از نظر مالی تسلیحاتی به مشکل برخورده و به ایران پناه آورده. به اندازه ی داعش هم باهوش نبودن که سیستم مالی خودکفا ایجاد کنن برای خودشون.
    ایران هم تونسته با حمایت از طالبان توی افغانستان جلوی آمریکا عرض اندام کنه. حالا به قیمت ریخته شدن خون هزاران هزاره و بی خانمان شدن و ناامنی بیشتر برای مردم افغانستان بوده برای سیاست خارجی ایران مهم نیست. مهم اینه که جلوی آمریکا عرض اندام کرده و گفته که بدون ما عمرا.
  • رضا کیانی
  • بله بله..... خودم هم تقریبا به همین نتایج رسیده بودم... فقط فکر می کنم حمایت ایران از طالبان مال چند ماه گذشته نیست بلکه مال چند سال گذشته است... انشالله که خداوند خودش به خیر کنه
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی