جاده های ایران
سازمان آمار ایران، سری زمانی تصادفهای درونشهری و برونشهری ایران از سال 1385 تا 1392 را در سایت خودش قرار داده است. آخرین تاریخ به روزرسانی آمار تصادفها مربوط به بهمنماه 1393 است. ولی اعداد و ارقام کشتهها و مصدومان سال 1392 درست نیستند. مثلا آمار کشتههای برون شهری جادههای ایران در سال 1392 در فایل اکسل سازمان آمار 7هزار و خردهای نفر است. و از سال 1391 نصف شده است. در حالیکه به هیچ وجه اینطور نیست. در این زمینه سایت پزشکی قانون جمهوری اسلامی ایران مرجع مطمئنتر و بهروزتری است. اولین سوال این جاست که چطور سازمان آمار ایران میتواند خودش را مرجع اول آمارهای کشور ایران بداند وقتی در ثبت آمارهای 2 سال پیش کشور هم دچار اشتباه است و به روز نشده است؟
اما در مورد همین آمار ناقص هم نکات زیادی وجود دارد:
1- از سال 1385 تا سال 1391، درصد کشتههای ناشی از تصادفهای درونشهری نسبت به کل کشتههای تصادفها سیری صعودی داشته. در سال 1385 فقط 18 درصد کشتهها درونشهری بودند. (1427 نفر کشتهی درون شهری تقسیم بر 7590 نفر،تعداد کل کشتههای در زمان تصادف(درون و برون شهری) در سال 1385). اما در سال 1391، این درصد برابر با 27 بود. کشتههای درونشهری با توجه به سرعت ماشینها در خیابانها و بزرگراههای شهری بیشتر یا عابر پیادهاند یا موتورسیکلت و دوچرخهسوار. این سیر صعودی نشان میدهد که رانندههای ایرانی با گذشت زمان در خیابانها وحشیانهتر میرانند.
2- از سال 1385 تا سال 1392 تعداد مجروحین داخل شهری روندی نزولی داشته. یعنی رانندههای داخل شهری از سال 1385 با گذشت زمان یاد گرفتهاند جوری عابرین پیاده را بزنند که طرف زنده از زیر ماشینشان بیرون نیاید.
3- سال 1389 یکی از سیاهترین سالهای جادههای ایران بوده. در این سال 28083 نفر در لحظهی تصادف در جادههای برونشهری مردهاند و 151204 نفر در جادههای برونشهری مجروح شدهاند. نسبت مجروحین تصادفهای رانندگی در ایران به کشتههای تصادفهای جادهای تقریبا عدد ثابتی بوده: 7. 7 برابر کشتهها مجروح تصادف رانندگی جادهای در ایران داشتهایم. مجروحین تصادف رانندگی شامل کسانی که قطع نخاع، قطع دست و پا و از کار افتادهی اجتماعی میشوند هستند. یعنی که هزینهی اقتصادی مجروحین رانندگی در ایران به مراتب از مرگ و میرها بیشتر است...
4- طول جادههای برونشهری در ایران از سال 1385 تا 1392 روندی صعودی داشته است.
در سال 1385 مجموع آزادراهها، بزرگراهها، جادههای اصلی و فرعی تحت حفاظت ادارهی راهداری 72611 کیلومتر بود. در سال 1392 این رقم به 85623 کیلومتر رسید. اما آمار کشتهها و مجروحها نسبت به طول جادههای ایران زیاد امیدوار کننده نیست.
به طور متوسط در سال 1385 در هر کیلومتر از جادههای ایران 2 تصادف رخ داد. در هر 12 کیلومتر یک نفر جان به جان آفرین تسلیم کرد و در هر 500 متر یک نفر مجروح شد. (این آمار فقط مربوط به جادههای برونشهری ایران است.)
در سالهای 1386 و 1387 و 1388 در هر کیلومتر از جادههای ایران 2 تصادف رخ داد. در سال 1389 وضع بدتر شد و در هر کیلومتر 3 تصادف رخ داد. در سال 1390 و 1391 در هر کیلومتر 1/6 تصادف رخ داد.
در سالهای 1386 و 1387 هر 10 کیلومتر جاده در ایران یک کشته داشت.
در سال 1388 هر 5 کیلومتر جاده در ایران یک کشته داشت.
در سال 1389 وضعیت بحرانی بود: هر 2 کیلومتر جاده در ایران شاهد یک مرگ بود.
در سالهای 1390 و 1391 و 1392 هر 6 کیلومتر جاده در ایران شاهد یک مرگ بوده.
یعنی چه؟ یعنی که جادههای ایران از سال 1385 تا 1392 خطرناکتر شده اند. اگر در سال 1385 هر 12 کیلومتر یک مرگ میدیدی، در سال 1392 هر 6 کیلومتر یک مرگ رخ داده بود...
جادههای ایران به طور متوسط در این سالها به ازای هر 500 متر یک مجروح به جامعه تحویل دادهاند. در سال 1389 جادههای ایران بیشتر در کار کشتن بودند و هر 2 کیلومتر یک مجروح تحویل دادند. ولی بقیهی سالها هر 500 یا 600 متر یک مجروح تحویل جامعه دادهاند.
5- شاید باید واحد مسافت در ایران تغییر کند. مثلا بگویند از تهران تا مشهد به اندازهی 150 نفر کشته راه است. از تهران تا لاهیجان به اندازهی 63 کشته راه است... آره. تعداد کشتههای تصادفهای درون و برون شهری در ایران کاهش یافته. ولی این کاهش تعداد به معنای امنتر شدن جادهها و خیابانهای ایران نیست... جادههای ایران و خیابانهای شهرهای ایران روز به روز خطرناکتر شده اند...