کتابهایی که این اواخر خاندهام
-سایههای ترس/هادی خورشاهیان/ نشر چشمه/۸۰صفحه/۲۳۰۰تومان
رمان نوجوان است. یک رمان ۸۰صفحهای با چهار راوی که هر چهارتایشان دخترهایی ۱۵سالهاند. نگار شخصیت اول داستان است. دختری خیالپرداز و کتابخان که عاشق دیدن فیلمهای ترسناک است و همین فیلم ترسناک دیدن کار دستش میدهد. جالب بود. خوشم آمد. ساختار تو در توی داستان خیلی چسبید.
-ذن در هنر نویسندگی/ ری برادبری/ ترجمهی پرویز دوایی/ انتشارات جهان کتاب/۱۱۰صفحه/۲۵۰۰تومان
مجموعه مقالههایی از ری برادبری در مورد نوشتن و شغل نویسندگی. به توصیهی دوستی برای انرژی گرفتن و انگیزه پیدا کردن به سراغش رفتم و انصافن در زمینهی انگیزه دادن فوق العاده بود. به درد زندگی خیلی میخورد این کتاب. بعضی جاهایش برایم به شدت خیال انگیز بود.
مثلن یک جایی تعریف میکرد که: «گیج و منگ از آقای الکتریکو جدا شدم. سرمست از دو هدیهی او: یکی اینکه قبلن زندگی کرده بودم و دیگر اینکه باید میکوشیدم هر جور هست تا ابد زنده بمانم.» بعد من توی اتوبوس با خودم خیال پردازی میکردم که اگر واقعن تناسخ وجود داشته باشد من توی زندگی قبلیام چه بودهام. یک سوسک؟ یک لاک پشت؟ یک جرثقیل؟ چی بودهام من؟ چه جوری جاودانه شوم؟ یا مقالهی ذن در هنر نویسندگی و فرمول جادویی «کار کردن، بعد خود را رها کردن و بعد فکر نکردن» که به نظرم بر هر آدم اهل مطالعهای خاندنش واجب است، بس که زندگی داشت توی آن مقاله.
-تب ۶۴درجهی جادوگر خوشگله/ فریبا کلهر/ نشر افق/ ۱۲۰صفحه/۲۵۰۰تومان
یک رمان نوجوان دیگر که به شدت از تخیل جاری و رهایش خوشم آمد. قصهای در مورد دنیایی که همه عاشق میشوند. جادوگر خوشگله عاشق ماه، جاروی جادوگر عاشق دستگیرهی در، گربه عاشق کلمهی که و... این عاشق شدن زنجیرهای شخصیتهای کتاب برایم فوق العاده جالب بود و سوال برانگیز. چرا؟ چرا دنیا بر مدار عشق میگردد؟
-مشتاقی و مهجوری/مصطفا ملکیان/نشر نگاه معاصر
مجموعه مقالات ملکیان است در باب سیاست و فرهنگ. همهشان را نخاندم. مثلن فلسفهی فقه برایم اصلن سوال نبود و نخاندم. ولی بعضی مقالههایشان شدیدن جالب و خاندنی بودند. مثلن «دویدن در پی آواز حقیقت» یا «زن، مرد، کدام تصویر؟» یا «هر کس خود باید به زندگی خیش معنا ببخشد» و...
یک بند از مقدمهاش هم ارزش رونویسی داشت:
«فردیترین، ژرفترین و نهادیترین لایههای وجود آدمی نیز از دسترس آثار و نتایج اعمال سیاسی یا نظامهای سیاسی بعید و مصون نیست. یعنی مثلن یک عمل سیاسی نادرست یا یک نظام سیاسی فاسد فقط ساختهای بیرونی و اجتماعی زندگی شهروندان را به تباهی و ویرانی نمیکشد، بلکه ساحتهای درونی و فردی زندگی را نیز تباه و ویران میکند و آدمی را حتا از سلامت ذهنی-روانی و کمال اخلاقی هم محروم میدارد. از این رو، حق کسانی که فقط دل مشغولیهای شخصی دارند و هم و غمشان یکسره معطوف به سلامت ذهنی-روانی و کمال اخلاقی خودشان است از توجه و حساسیت نسبت به نهاد و سیاست گریز و گزیری ندارد.»