سپهرداد

Hurtling through the dark night

سپهرداد

Hurtling through the dark night

سپهرداد

دارم نگاه می‌کنم. و چیز‌ها در من می‌روید. در این روز ابری چه روشنم و چه تاریک. همه‌ی رودهای جهان و همه‌ی فاضلاب‌های جهان به من می‌ریزد. به من که با هیچ پر می‌شوم. خاک انباشته از حقیقت است. دیگر چشم‌های من جا ندارد... چشم‌های ما کوچک نیست. زیبایی و زشتی کرانه ندارند...
@
قبل‌ها زیر عنوان وبلاگ می‌نوشتم: «می‌نویسم، پس بیشتر هستم». روزگاری بود که بودن و بیشتر بودن را خیلی دوست می‌داشتم. ولی گذشت. حقیقت عظیم لاتفاوت بودن بودنم و نبودنم من را به ولایت هوا فرستاد. اینکه حالا باز هم دارم می‌نویسم دیگر نه برای بودن و نه برای بیشتر بودن بلکه فقط برای عادت است.
@
ما همانی می‌شویم که پی در پی تکرار می‌کنیم؛ بنابراین فضیلت فعل نیست عادت است.
@
پیاده روی را دوست دارم. آدم‌ها را دوست دارم. برای خودم قانون‌های الکی ساختن را دوست دارم و به طرز غم انگیزی معمولی هستم...
@
و مرد آنگاه آگاه شود که نبشتن گیرد و بداند که پهنای کار چیست.
@
جاده. مسافر. سربازِ پنج صبح. دانشجوی ترم صفری. دختری که چشم هایش نمی درخشد. اندوه. نفرت. عشق. از همین‌ها...
@@@
هیچ گونه ثباتی در موضوعات و سبک نوشته‌های این وبلاگ وجود ندارد.
@@@
ستون پایین:
پیوندهای روزانه، معمولا لینک سایر نوشته‌های من است در سایت‌ها و مطبوعات و خبرگزاری‌ها و...
کتاب‌بازی، آخرین کتاب‌هایی است که خوانده‌ام به همراه نمره و شرح کوچکی که در سایت گودریدز روی‌شان می‌نویسم.
پایین کتاب‌بازی، دوچرخه‌سواری‌های من است و آخرین مسیرهایی که رکاب زده‌ام و در نرم‌آفزار استراوا ثبت کرده‌ام.
بقیه‌ی ستون‌ها هم آرشیو سپهرداد است در این سالیانی که رفته بر باد.

ایمیل: peyman_hagh47@yahoo.com
کانال تلگرام: https://t.me/sepehrdad_channel

بایگانی

بحران پسرهای 15 ساله

پنجشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۰۴ ب.ظ

جنس ضعیف تر

پسرها عقب افتاده‌اند. در تمام کشورهای تحت آمار OECD پسرها از دخترها عقب‌ترند. 

پسرها با احتمال 50 درصد بیش از دخترها مردود می‌شوند. ریاضیات، علوم و خواندن مهارت‌های پایه‌ای برای نوجوان‌های تا 15سال‌اند. روزگاری ریاضیات قلمروی بلامنازع پسرها بود و آن‌ها با اختلافی فاحش از دخترها جلوتر بودند. ولی حالا در ریاضیات هم دخترها و پسرها برابر عمل می‌کنند. مهارت‌های خواندن پایه‌ای‌ترین مهارت‌های سوادند. تا خواندن بلد نباشی به سراغ ریاضی و علوم نمی‌توانی بروی. 75 درصد از دخترها برای لذت بردن می‌خوانند و فقط 50 درصد از پسرها برای لذت می‌خوانند. به خاطر همین عملکرد دخترها در زمینه‌ی مهارت‌های خواندن در کل جهان بالاتر شده است.

دخترها به طور متوسط هفته‌ای 5/5 ساعت را به انجام تکالیف‌شان در خارج از مدرسه اختصاص می‌دهند. در حالی‌که این آمار برای پسرها هفته‌ای 1 ساعت کمتر است. و برای میانگین چند صد میلیونی پسرهای نوجوان 1 ساعت کمتر آمار بزرگی است. پسرها در گذراندن سال‌های تحصیل به طور متوسط از 3ماه تا 1 سال از دخترهای هم‌سن و سال‌شان عقب‌ترند و بیشتر مردود می‌شوند. 

پسرها 2 برابر دخترها مدرسه رفتن را وقت تلف کردن می‌دانند و تاخیر کردن‌شان برای رفتن به مدرسه به مراتب از دخترها بیشتر است.

این آمار به دانشگاه‌ها هم رفته. در سال 1985 فقط 46 درصد از دانشجوها دختر بودند. حالا 56 درصد از دانشجوهای جهان دخترها هستند. تا سال 2025 آمار دانشجوهای دختر به 58 درصد هم خواهد رسید. دخترها در دانشگاه نمره‌های بهتری کسب می‌کنند و با احتمال بالاتری فارغ‌التحصیل می‌شوند.

اما چرا همچه اتفاقی افتاده؟ روزگاری دغدغه‌ی سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرنده‌های کلان این بود که دخترها را به علم و دانش تشویق کنند. آن‌ها نگران نابرابری جنسی ناشی از شرکت نکردن دخترها بودند. خانواده‌ها دخترها را تشویق می‌کردند که درس بخوانید. ناامید نباشید. اما جهان در سال 2015 دچار وضعیتی شده که به هیچ وجه چند دهه‌ی پیش فکرش را نمی‌کرد. 

روزگاری می‌گفتند پسرها درس هم نخوانند برای‌شان کلی کار هست که نیازی به تحصیل ندارد و پول خوبی هم ازشان درمی‌آید. اما حالا دیگر همچه چیزی وجود خارجی ندارد. شغل‌های بدون مهارت‌های خاص روز به روز کم و کم‌تر می‌شوند و آینده‌ی شغلی جماعت تحصیل‌کرده به هیچ وجه تامین نیست. چه برسد به آدم‌های کم‌سواد... 

بعضی‌ها ریشه را در آموزش‌های ابتدایی جست و جو می‌کنند و می‌گویند در آموزش‌های ابتدایی برای پسرها اتفاقاتی افتاده است که آن‌ها روز به روز دارند بیشتر عقب می‌افتند. مثلا می‌گویند که بیشتر معلم‌های مقطع ابتدایی و زیر 15سال زن‌ها هستند. آن‌ها مسلما به هم‌جنس‌های خودشان (دخترها) اهمیت بیشتر قائل می‌شوند و این در مقیاس کلان یکی از عوامل این وضعیت است. یا می‌گویند که معلم‌ها از دانش‌آموزان مودب و علاقه‌مند و بی‌دردسر خوش‌شان می‌آید و چنین صفاتی در دخترها بیشتر از پسرها یافت می‌شود. به خاطر همین معلم‌ها به آن‌ها بیشتر می‌رسند. و... اما وضعیت پیچیده‌تر از این‌ حرف‌هاست. 

مشکلاتی که بعدها به وجود می‌آید چیست؟ بازار ازدواج دچار عدم تعادل شدید می‌شود. زن‌های تحصیل‌کرده، مردانی هم‌سطح خودشان پیدا نمی‌کنند و مجبور می‌شوند به مردانی از نظر سطح تحصیل پایین‌تر رضایت بدهند یا این که تا آخر عمر تنها بمانند. در حالی‌که دهه‌هاست که زن‌ها به دنبال مردانی برای تکیه کردن می‌گردند و دهه‌هاست که بالاتر بودن سطح یک مرد برای زن آرامش‌بخش بوده. 

سطح تحصیلات بالاتر برای زنان پول بیشتر به بار نمی‌آورد. در بین مردان و زنان تحصیل‌کرده‌ی کشورهای OECD به طور متوسط حقوق زنان یک سوم مردان هم‌سطح‌ خودشان است. زن‌ها دستمزدهای پایین‌تری می‌گیرند. این شاید در درجه‌ی اول یک تبعیض جنسیتی باشد، ولی در نگاهی مهم‌تر به معنای کنار زدن مردان تحصیل‌کرده است. مردانی که احتمالا سرپرستی خانواده‌ای را به عهده دارند و می‌خواهند با استفاده از مهارت‌های بالای‌شان خانواده‌ای را بچرخانند. اما زنانی پیدا می‌شوند که با یک سوم دستمزد آن‌ها کار می‌کنند و این یعنی بیکاری،‌یعنی فروپاشی نظام خانواده...و...

وضعیت آن قدر بحرانی است که در بعضی کشورها برای بیش از حد عقب نیفتادن پسرها طرح‌های خاصی را برنامه‌ریزی کرده‌اند. مثلا سوئدی‌ها طرح boy crisis  و استرالیایی‌ها طرح Boys, Blokes, Books and Bytes را در حال اجرا دارند...

وضعیت ایران هم کم از جهان نیست. در کنکور سراسری 1394 درصد شرکت‌کنندگان دختر 58 و درصد پسرها 42 است. چندین سال است که مشابه سایر کشورها وضعیت همین است. برای کاهش این نابرابری وزارت علوم برای خیلی از رشته‌ها سهمیه‌بندی جنسی قائل شده است! 



خلاصه‌ای از مقاله‌ی The weaker sex از مجله‌ی اکانامیست


مرتبط: دره ی اکبر


نظرات (۶)

آدما با توجه به لیاقتشون به جایی میرسن  این نگاه جنسیتی به مسائل از ادمای تحصیل کرده ای مثل شما خیلی ناراحت کننده اس
  • خواننده اتفاقی
  • بحران؟؟؟ اگر زن ها بیشتر دانشگاه برن یخ های قطب آب می شن؟ تحریم ها بیشتر میشه؟ اگر بهره ی هوشی زن ها بالاتر باشه بچه های ناقص به دنیا میارن؟
    این که آدم شایسته تر جای بهتر باشه بحران نیست بلکه این ذهنیت تقریباً جهان شمول که "توی همه ی روابط انسانی، مرد باید حتما از زن بالاتر باشه" به شدت بحران سازه و صد البته تغییر این ذهنیت باید از خود زن ها شروع بشه.
    پاسخ:
    یه داستان می خوندم که آخرالزمانی بود. جهان نابود شده بود و آتشفشان و طوفان ها همه ی آدمیان رو نابود کرده بود. فقط 3نفر باقی مونده بودن و یک سفینه برای نجات از کره ی در حال نابودی زمین. سفینه هه 2 نفر جا داشت و ازین 3نفر باید 2نفر باید فقط می رفتن. این 3 نفر 2تا زن بودن و 1 مرد. مرده باید انتخاب می کرد. چون اون 2نفر برای بقای نسل آدمیزاد باید سوار سفینه می شدن تا نسل آدمیزاد رو جایی دیگر تسلسل ببخشن. ولی زن ها ازین حالت حق انتخاب در اختیار مرد بدشون اومد. مرده رو پرت کردن تو آتیش ها و طوفان ها و سوار سفینه شدن. بی خیال بقای بشریت و این حرفا.

    ماجرای داستان آخر الزمانی خیلی خیلی جالب بود، خانم ها واقعا نمیفهمند که در این ماجرا خودشون ضرر می کنن
    پاسخ:
    !!!
    می فهمن... گاهی احساسی برخورد می کنن فقط.
    من به این فک میکنم که وقتی زنها شروع کردن به اینکه نقششون و تو جامعه و دانشگاه و ایناپررنگ کنن و رسیدیم به اینجا که تعدادشون بیشتر شده نسبت به آقایون!مگه اونموقع کمکی،سهمیه ای،راوی داستان آخرالزمانی بود؟
    حالا چرا پسرا نمیتونن رقابت کنن و باید حاضر آماده درس نخونن و کنار همون دختری بشینن که دوبرابر عملکرد بهتری داشته تو کنکور؟مگه نه اینکه قانون گذارا هم خودشون مردن!
    ماهیتن فک میکنم واقعا بودن یه همچین سیاستی درست باشه ولی نمیفهمم چرا انقد باید اسووون و حاضر آماده تحویل آقایون داده بشه ولی خانمها همییشه باید واسه حقشون بجنگن!
  • amirhosein zakeri
  • برا من چیزی که عجیبه مربوط به نقش هاست،البته عقیده ی من بالا رفتن سطح تحصیل خانم ها هست ولی واقعا بعضی کارها بعضی رشته ها از نظر روحی برای خانم ها نیست،از طرف دیگه هنگام تشکیل زندگی همه از پسر انتظار کار دارند البته درستش هم همین هست،به نظرم ما باید فکر کنیم اگه یه خانمی مثل مردا کار کنه به حقش رسیده،به نظرم یه خانم نیاز به آرامش روانی و ذهنی بیش تر داره چون اصولا روحیه ی حساستری داره ولی در محیط های صنعتی یا کاری به حقش میرسه؟؟؟از طرف دیگه بعضی اداره ها واقعا خانم ها توی اون پست بازدهی ندارن،وسط کار به بچش زنگ میزنه رسیده خونه یا نه و هزار تا مسئله ی دیگه،در آخر من با نظر اسلام درباره حقوق زن موافقترم تا غرب،نظام غرب به دلیل دید مادی که به زن داشته نتونسته حق اون رو به طور کامل بهش برسونه...
    ببخشید تعطیل یعنی چی؟
    نکنه شکست عشقی خوردی؟

    پاسخ:
    نمی دانم...
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی