سپهرداد

Hurtling through the dark night

سپهرداد

Hurtling through the dark night

سپهرداد

دارم نگاه می‌کنم. و چیز‌ها در من می‌روید. در این روز ابری چه روشنم و چه تاریک. همه‌ی رودهای جهان و همه‌ی فاضلاب‌های جهان به من می‌ریزد. به من که با هیچ پر می‌شوم. خاک انباشته از حقیقت است. دیگر چشم‌های من جا ندارد... چشم‌های ما کوچک نیست. زیبایی و زشتی کرانه ندارند...
@
قبل‌ها زیر عنوان وبلاگ می‌نوشتم: «می‌نویسم، پس بیشتر هستم». روزگاری بود که بودن و بیشتر بودن را خیلی دوست می‌داشتم. ولی گذشت. حقیقت عظیم لاتفاوت بودن بودنم و نبودنم من را به ولایت هوا فرستاد. اینکه حالا باز هم دارم می‌نویسم دیگر نه برای بودن و نه برای بیشتر بودن بلکه فقط برای عادت است.
@
ما همانی می‌شویم که پی در پی تکرار می‌کنیم؛ بنابراین فضیلت فعل نیست عادت است.
@
پیاده روی را دوست دارم. آدم‌ها را دوست دارم. برای خودم قانون‌های الکی ساختن را دوست دارم و به طرز غم انگیزی معمولی هستم...
@
و مرد آنگاه آگاه شود که نبشتن گیرد و بداند که پهنای کار چیست.
@
جاده. مسافر. سربازِ پنج صبح. دانشجوی ترم صفری. دختری که چشم هایش نمی درخشد. اندوه. نفرت. عشق. از همین‌ها...
@@@
هیچ گونه ثباتی در موضوعات و سبک نوشته‌های این وبلاگ وجود ندارد.
@@@
ستون پایین:
پیوندهای روزانه، معمولا لینک سایر نوشته‌های من است در سایت‌ها و مطبوعات و خبرگزاری‌ها و...
کتاب‌بازی، آخرین کتاب‌هایی است که خوانده‌ام به همراه نمره و شرح کوچکی که در سایت گودریدز روی‌شان می‌نویسم.
پایین کتاب‌بازی، دوچرخه‌سواری‌های من است و آخرین مسیرهایی که رکاب زده‌ام و در نرم‌آفزار استراوا ثبت کرده‌ام.
بقیه‌ی ستون‌ها هم آرشیو سپهرداد است در این سالیانی که رفته بر باد.

ایمیل: peyman_hagh47@yahoo.com
کانال تلگرام: https://t.me/sepehrdad_channel

بایگانی

بی‌بی‌سی نوشته‌ی من را دزدیده!

يكشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۹ ق.ظ

بی‌بی‌سی ده‌ها سال است که مرجع شماره‌ی یک اخبار ماست. از زمان به سلطنت رسیدن محمدرضا شاه پهلوی تا انتخابات سال 1388 همواره بی‌بی‌سی برای همه‌ی گروه‌های راست و چپ مرجع خبری بوده است. آرشیو بی‌بی‌سی از تمام وقایع معاصر ایران بی‌نقص است. بی‌بی‌سی در بین ایرانیان جایگاه واقعی یک رسانه را دارد. وقتی قضیه‌ی تجاوزهای سعید طوسی در مجاری اداری ایران به‌جایی نمی‌رسد بی‌بی‌سی است که وکیل مدافع می‌شود. وقتی دلار گران می‌شود بی‌بی‌سی است که با فراخوان‌های مردمی خودش شناختی عمیق از لایه‌لایه‌های جامعه‌ی ایران به دست می‌دهد. 

به خاطر همین جایگاه رفیع رسانه‌ای است که هرروز صبح اخبار بی‌بی‌سی را به‌دقت می‌خوانم؛ اما امروز صبح موقع خواندن اخبار فرهنگی هفته‌ی گذشته‌ی ایران در بی‌بی‌سی اتفاقی افتاد که بی‌بی‌سی را در ذهنم نابود کرد...: 

بی‌بی‌سی مطلب وبلاگ من را به نام خبرنگار سایت خودش کپی و پیست کرده بود. انگار کن بی‌بی‌سی یک وبلاگ پیزوری باشد که برای محتوا داشتن چاره‌ای پیدا نمی‌کند جز این‌که مطالب دیگران را کپی پیست کند و به نام خودش بزند... 

برایم باورکردنی نبود. آخر چرا سایت به آن عظمت باید همچه کار احمقانه‌ای بکند؟

من یک تجربه در مورد مزار کیارستمی را توی سپهرداد نوشتم. توی چند تا کانال تلگرامی آن نوشته با ذکر منبع منتشر شدند و بعد امروز ناگهان وقتی داشتم مطلب «فرهنگ و هنر در هفته‌ای گذشت؛ آب، گلشیری، کیارستمی و رقص» را می‌خواندم دیدم واژه‌ها چه قدر آشنایند. یعنی تو بگو یک واو جابه‌جاشده باشد نشده بود... مطلب وبلاگ سپهرداد را توی روز روشن دزدیده بودند. آن‌هم کی؟ بی‌بی‌سی فارسی.

مهدی تاجیک دیگر کیست؟ کار او بوده حتماً همچه خطای ناشیانه‌ای؛ ولی هر چه باشد او خبرنگار سایت معتبر بی‌بی‌سی است...

توی کانال تلگرام سپهرداد گذاشتم. دوستان گفتند حتماً ادعای نقض کپی‌رایت کن. چون بی‌بی‌سی همچه کار زشتی را انجام داده حتماً باید ادعای نقض کپی‌رایت کنی. رفتم قسمت شکایت‌های سایت بی‌بی‌سی. به زبان فارسی شکایت‌نامه نوشتم. اما حالا که نگاه می‌کنم باید به انگلیسی ادعا می‌کردم. چون از صبح تا به حال به هیچ جایشان حساب نکرده اند...

نمی‌دانم. سپهرداد خواننده‌ی زیادی ندارد. بی‌بی‌سی یک غول است. ولی هر جور نگاه می‌کنم آن نوشته مال من بوده. من نوشتمش. چرا باید مهدی تاجیک آن را به نام خودش بزند و هزاران نفر آن را به نام او بخوانند؟ این‌که من آدم مشهوری نیستم، هنوز کتابی چاپ نکرده‌ام، هنوز رسانه‌ای نشده‌ام دلیل نمی‌شود که این مسئله را بتوانم تحمل کنم...

آیا در اینجا کسی هست که بداند و بتواند من را در گرفتن حقم از سایت بی‌بی‌سی یاری کند؟ 


  • پیمان ..

نظرات (۸)

  • پیمان ‌‌
  • پیمان
    من با نرم‌افزار سرقت ادبی چک کردم. نود درصد متن کپی از تو هست!
    اطلاع رسانی می‌کنم.
    پاسخ:
    ممنون.
  • پیمان ‌‌
  • من به بی‌بی‌سی و تمام کارکنانی که آدرسشون تو توئیتر داشتم و خود مهدی تاجیک که احتمالاً اون مهدی تاجیک اصلی باشه خطاب دادم.

    پیگیری می‌کنم بازم.
    خیلی کارشون زشت بود.
    پاسخ:
    ممنون.
    منم برای سردبیر بی بی سی فارسی ایمیل نوشتم ولی پاسخی دریافت نکردم. بی بی سی فقط دست بگیر داره.
    این اشتباهشون زیادی فاحش و واضح نیست؟ چه عجیب و زشت و خنده دار
    +حداقل جمله بندی رو تغییر میدادی جنابِ مهدی تاجیک!
  • رضا کیانی
  • سلام برادر
    شما مشهوری فقط خودت خبر نداری
    پاسخ:
    سلام
    ممنون.
  • مهدی صالح پور
  • وقتی از پایه و اساس به کپی رایت اعتقادی نداریم، میشه کاری کرد؟ 
    پاسخ:
    خودشون که اعتقاد دارن باید رعایت کنن دیگه. برای ما سوسه ی رسانه ی انگلیسی میان ولی شیوه ی کارشون مثل پیزوری های خودمونه.
  • خواننده اتفاقی
  • وای پسر! چه جالب!
    خب به انگلیسی هم شانستو امتحان کن
    هم‌چنین می‌تونی ازشون شکایت کنی. هم بی بی سی هم تاجیک. اوراق شکایت رسماً از طریق سفارت بهشون ابلاغ می‌شه. خیلی پرونده بامزه و جالبی می‌شه. البته نمی‌دونم محکومیت چطور اجرا بشه. ولی واقعا به عنوان وکیل دوست دارم این راهو برم ببینم چه اتفاقی میفته.
    شکایت هزینه مادی زیادی هم نداره. فقط خیلی زمان‌بر هست
    پاسخ:
    من شکایت و اینا رو نمی دونم. برای سردبیرشون نامه انگلیسی زدم. جوابی نداد.
  • شِـــ‌یدا ..
  • به نظرم به جای شکایت (که فایده‌ای نداره) باید از طریق اطلاع‌رسانیِ کسی که مخاطب داره و حرفش دیده می‌شه*، وادارشون کنی به پاسخ و عذرخواهی. با اینکه خفنی٬ ولی شکایت کسی که اسم و رسم نداره، برای رسانه‌ای مثه بی‌بی‌سی قابل اعتنا نیست. 

    *منظورم چیزی مثه خوابگرده. یا هر فرد یا سایت شناخته‌شده‌ای که با موضوع مربوط باشه. یه بنده‌خدایی توی فیسبوک یه همچین کاری می‌کرد قبلاً، متأسفانه آدرسش رو یادم نیست.
    پاسخ:
    این کارم هفته ی پیش انجام دادم.
    نمی‌دونم چقدر می‌تونه کمک کننده باشه، ولی شاید بهمن دارالشفایی بتونه کمکت کنه. تو بی بی سی کار کرده، الان ایرانه و با بعضی مجری‌های بی بی سی هم ارتباط داره.
    پاسخ:
    نمی دونم والا. دسترسی ندارم به دارالشفایی. 
    این قدر کوته فکری این روزها دیده م که دیگه کار بی بی سی و زشتیش فراموشم شده!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی